خانه / مطالعات و پایان نامه معماری / مطالعات مجتمع تجاری تفریحی ۱۵۰ صفحه

مطالعات مجتمع تجاری تفریحی ۱۵۰ صفحه

مطالعات مجتمع تجاری تفریحی ۱۵۰ص
همراه این مطالعات یک نقشه نیز ایمیل می شود .
قیمت : ۱۴٫۰۰۰ تومان

مقدمه۱
علت انتخاب موضوع و لزوم ایجاد طرح۳
فصل اول- تحلیل سایت و بررسی عوامل تاریخی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی۵
۱ـ۱ـ ویژگیهای تاریخی استان زنجان ۷
۱-۲ـ موقعیت جغرافیائی و تقسیمات سیاسی۱۲
۱ـ۳- مسائل اقلیمی بستر طرح ۱۷
۱ـ۴ـ ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی استان ۳۶
۱-۵ – تجزیه و تحلیل سایت ۳۹

فصل دوم – مبانی نظری طرح ۴۵
۲ـ۱- مفهوم بازار ۴۶
۲ـ۲- بررسی بازار از دیدگاه‌های مختلف۴۷
۲ـ۳- انواع بازار ۵۰
۲ـ۴ـ فضاهای تشکیل دهنده بازار ۵۳
۲ـ۵ـ وضع موجود بازارها و مقایسه آن با گذشته ۵۸
۲ـ۶ـ بررسی بازار سنتی زنجان ۶۰
۲ـ۷ـ بررسی و شناخت انواع بازارها و متدهای تجارت۶۷
۲-۸- ضرورت فضای سبز ۷۴
۲-۹- مفهوم فراغت ، تفریح وپارک ۷۹
۲-۱۰- مبانی طرح پیشنهادی۹۲

فصل سوم – بررسی نمونه های داخلی و خارجی۹۵
۳ـ۱ نگاهی به مراکزخرید سرپوشیده بزرگ از سال ۱۹۵۰ و مراحل تکامل آن ۹۶
عنوان صفحه
۳ـ۲ـ معرفی و ویژگیهای مراکز خرید ۱۰۲
۳-۳- نمونه‌هایی از مراکز خرید و تجاری ۱۰۴

فصل چهارم – برنامه فیزیکی ، ابعاد و سرانه های طرح ۱۱۹
۴-۱- برنامه ریزی فیزیکی طرح ۱۲۰
۴-۲- طرح سازه ساختمان۱۳۴
فصل پنجم – اصول بنیادین پروژه ۱۳۹
۵ ـ۱ـ اصول و ملاحظات اصلی در طراحی مراکز خرید ۱۴۰
۵- ۲- اصول کلی طراحی پارک و فضای تفریحی ۱۴۷

فصل ششم – طرح پیشنهادی ۱۵۱
۶ – ۱- نقشه ها۱۵۲
۶ – ۲- مدل سازی ۳ بعدی۱۵۹
منابع و ماخذ۱۶۵
مطالعات مجتمع تجاری تفریحی ۱۵۰ص
همراه این مطالعات یک نقشه نیز ایمیل می شود .
قیمت : ۱۴٫۰۰۰ تومان

مقدمه

انسان موجودی است اجتماعی که همواره در جستجوی ارتباط با دیگران است. در بازارهای ابتدائی که مردم غالبا برای عرضه کالا و دریافت خدمات از مناطق دورافتاده برای رسیدن به آن راه می‌پیمودند، شاید جنبه اجتماعی بازار بر دیگر وجوه آن ترجیح داشت. از این رو بازار به صورت جشنواره‌ای درآمده و نقش مرکز تجمع و تفریح و تفرج را ایفا می‌نمود. هرچند که این جنبه اجتماعی و مهم بازار به تدریج در اثر تغییر ساختار اقتصادی جوامع شهری تغییر شکل یافته ولی به قوت خود باقیست از این رو امروزه احداث مراکز خرید و مجموعه تجاری در نزدیکی و یا متن فضاهای سبز و پارکها و تاسیسات گذران اوقات فراغت ترجیح داده می‌شود.
با هدف طراحی مجتمع تجاری و تفریحی رهام زنجان می‌بایستی به طی یک فرآیند منطقی می‌پرداختیم. در این فرآیند شناخت نیازها، تجزیه و تحلیل آن و بررسی عرصه طراحی و سیستمهای اصلی و فرعی مرتبط با پروژه ضرورت داشت .
باتوجه به تراکم بالای جمعیتی منطقه طرح و عدم وجود مرکز خرید و فضای تفریحی ، نیاز به فضاهای فوق شناخته شده و در طرح جامع شهر زنجان جای گرفته است. در روند پروژه مطالعات را از کل به جزء شروع کردیم . ابتدا موقعیت استان وشهر زنجان را از نظر جمعیتی ، تاریخی، اقلیمی، اجتماعی و … شناسایی نموده سپس مطالعات لازم برای طراحی مجموعه تجاری، تفریحی شامل اصول و ویژگیهای طراحی مراکز خرید، پارک و فضای سبز را بررسی کرده و اطلاعات مرتبط با پروژه را تجزیه و تحلیل نمودیم تا با بکارگیری آن در روند پروژه به ساختار مناسب و کارآمد برسیم.
افزایش سرانه تجاری و تفریحی در منطقه‌ای که مملو از واحدهای مسکونی و فاقد فضای تجاری و تفریحی است، از اهداف اولیه طرح مجموعه رهام زنجان می‌باشد.
در عین حال هدف ، ایجاد محیط‌های پویای شهری است که باید فرصتهایی برای فعالیتهای چند جانبه را ارائه دهند و محیط‌هایی پر رفت و آمد، هیجان‌انگیز ، پرجلوه مملو از تنوع و علاقه‌مندی باشد. این محیط‌ها نه تنها باید پیاده‌روی را لذت‌بخش کنند و موجبات خرید را فراهم آورند بلکه محلهایی برای استراحت ایجاد کنند و خلاصه برای تمام احساسهای مخاطب پاسخهای مناسبی دهند.
محمد آقازاده ایمر

علت انتخاب موضوع و لزوم ایجاد طرح
شهر زنجان مرکز استان زنجان با آب و هوای نسبتا سرد و خشک در شمالغرب کشورمان واقع شده است.
شهر زنجان را علیرغم مرکزیت استان می‌توان جزو شهرهای محروم کشور نام برد، که فقدان فضای تجاری ، مرکز خرید مناسب و فضای تفریحی به خصوص برای کودکان و جوانان در سطح شهر کاملا محسوس است.
با توجه به گسترش شهر به سمت شمال شهر و احداث شهرک های آپارتمانی که از تراکم جمعیتی نسبتا زیادی دارا می‌باشند ، نیاز به فضای تجاری و تفریحی در این منطقه از شهر تشدید می‌شود . بنا بر نیاز فوق در طرح جامع شهر، زمینی به وسعت ۱۵۵۸۰۰ مترمربع که در میان شهرک های آپارتمانی جدیدالاحداث قرار گرفته به کاربری تجاری و تفریحی اختصاص یافته که طرح و برنامه‌ریزی آن در سالهای آتی به عهده سازمان مسکن و شهرسازی می‌باشد .
نیاز حقیقی به یک مجموعه تجاری و تفریحی در این منطقه از شهر باعث ایجاد انگیزه اولیه برای انتخاب موضوع و سایت پروژه گردید. از طرفی علاقه به خلق فضای تفریحی جذاب، متنوع و دلباز برای رده‌های سنی مختلف انگیزه‌ای دیگری برای انتخاب موضوع بود.
فضای متصور برای طرح، مجموعه‌ای است که از سه بخش کلی با عملکردهای متفاوت تشکیل شده است که در کل، نیازهای یک مجموعه تفریحی و تجاری را برآورده می‌سازند و در راستای ایجاد محیط باز شهری با تسلط مسیرهای پیاده بر مجموعه در مجاور هم شکل می‌گیرند.
قسمت اول که قلب مجموعه را تشکیل می‌دهد بخش تجاری است که دور تا دور یک حیاط مرکزی شکل گرفته و در ضمن ارتباط دو قسمت سایت را که با بزرگراه ۳۵ متری از هم جدا شده را به بهترین نحو برقرار می‌کند. علیرغم مراکز در حال حاضر که سعی شده حداکثر استفاده از سطوح برای ایجاد غرفه‌های تجاری صورت پذیرد که نتیجه آن فضاهای عمومی تنگ و تاریک است ، ولی مرکز خرید مجموعه طراحی شده با شعار -خرید تفریح است- علیرغم در نظر گرفتن عملکرد تجاری سعی بر خلق فضای باز و متنوع برای جذب مشتری دارد . قسمت دوم ،بخش تفریحی شامل پارک، دریاچه مصنوعی و فضاهای خدماتی است. این بخش که ارتباط نسبتا قوی با مرکز خرید دارد برای گذران اوقات فراغت که یکی از نیازهای اصلی منطقه می‌باشد در نظر گرفته شده است .
تجربه جهانی در مورد احداث چنین مجموعه هایی نشان داده از اوائل شروع به کار مجموعه ، نیازهایی در راستای ایجاد محیط اجتماعی و پویا به وجود می‌آیند که در پی بررسیهای صورت گرفته ، افزودن عملکردهای فرهنگی و اجتماعی به مجموعه باعث پوشش نیازهای فوق می‌گردد و لذا در پی تکمیل عملکردهای تفریحی و تجاری مجموعه و پاسخدهی به نیازهای اجتماعی منطقه ، قسمت سوم پروژه را به بخش فرهنگی اختصاص دادیم که شامل نمایشگاه، سالن چند منظوره سینما و آمفی‌تئاتر روباز می‌باشد.