خانه / مطالعات و پایان نامه معماری / مطالعات مجموعه ورزشی جوانان ۶۰ص

مطالعات مجموعه ورزشی جوانان ۶۰ص

مطالعات مجموعه ورزشی جوانان ۶۰ص
قیمت : ۶۰۰۰ تومان

شناخت موضوع
مقدمه
فصل اول
تربیت بدنی و اهداف آن
هدف
هدف تکامل حرکتی
هدف تکامل شناختی
هدف تکامل عاطفی
هدف تکامل اخلاقی
بررسی تربیت بدنی در تمدنهای مختلف
تعاریف تربیت بدنی وورزش در تمدنهای اولیه
تعاریف تربیت بدنی و ورزش در قرون وسطی
تعاریف تربیت بدنی و ورزش بعد از نوزایش غرب
تعاریف تربیت بدنی و ورزش در مکتب وحی
ورزش
رابطه بین فرهنگ و ورزش
اجزای تربیت بدنی و فرهنگ ورزشها
طبقه بندیهای فعالیتهای ورزشی :
بازی
بازی و کار
تعریف مقایسه تمرین و مسابقه
تمرین چیست؟
اهداف تمرین
مسابقه چیست ؟
آمادگی جسمانی
قدرت عضلانی
قدرت
قدرت انفجاری
سرعت
سرعت عکس
انعطاف پذیری
انعطاف پذیری پویا
تعادل
هماهنگی عصبی –عضلانی
فواید زیست شناختی ، روان شناختی ،جامعه شناختی در تربیت بدنی
فواید زیست شناختی فعالیت بدنی
فواید روان شناختی فعالیت بدنی
فواید جامعه شناختی فعالیت بدنی
رابطه بین تربیت بدنی و تندرستی
سه بخش تندرستی
تندرستی قلبی عروقی
انعطاف پذیری
قدرت
ورزش–سلامتی (تاثیر ورزش در سلامتی)
وضع ورزش ایران در حال حاضر
علل کمبودها و نقایص
انواع ورزش
تقسیم بندی عمده ورزشها
ورزشهای انفرادی
ورزشهای دو نفره
ورزشهای گروهی (تیمی )
ورزشهای تیمی عبارتند
ورزشهای سواره
ورزشهای پیاده
بازی
طبقه بندی ورزشی بر اساس مهارتهای ورزشی
مبانی و ضوابط طراحی معماری و شهری براساس اقلیم منطقه
مقدمه
مطالعات آب و هوا و اقلیم
تقسیمات نه گانه اقلیمی در ایران
ویژگیهای معماری بومی مناطق اقلیمی در ایران
اقلیم تهران
موارد استفاده از جدول بیوکلماتیک ساختمانی
استادیم جیمنازیم
دیاگرام و ارتباط اجزاء
نکاتی در رابطه با طراحی ژیمنازیوم
استادیومهای ورزشی
ابعاد و استانداردهای زمینهای ورزشی
زمین ترکیبی ورزشهای بسکتبال ، هندبال
استادیوم های ورزشی سرپوشیده
سالنهای ورزشی
امکانات ویژه تماشاچیان
محلهای نشستن
محلهای ایستادن
آشنایی با برخی رشته های ورزشی
جودو
مشخصات کالبدی فعالیتهای ورزشی شمشیربازی
شمشیر بازی
تماشاچیان شمشیر بازی وجایگاه آنان
کونک فو ( چین نا )
بوکس (مشت زنی )
مشخصات کالبدی فعالیتهای ورزشی مشت زنی
فضاهای جنبی مورد نیاز سالن مشت زنی
تماشاچیان بوکس و جایگاه : رینگ مشت زنی در مرکز
کاراته
ملاحظات فنی و جزئیات ساختمانی ویژه
تکواندو
استخر روباز /سرپوشیده
اصول کلی طرح ریزی
انواع استفاده استخر
ابعاد استخرهای سرپوشیده
استخرهای سرپوشیده شنا، شیرجه
نکاتی چند در مورد استخرها
اجزاء تشکیل دهنده فضای استخر شنا
استخر قهرمانی
رختکنها
استخرهای کودکان
استخرهای شنا
استخر موجدار
اندازه زمین ( بدون پارکینگ )
پارکینگ
مبانی طراحی
سونا
نوع استحمام
ساختار
سونای بخار
سونای بخار نهایی
سونای کوره ای
سونا
دمای اتاق
فوتبال
تاریخچه
مشخصات کالبدی
ابعاد و اندازه ها
جایگاه و ارتباط فضایی
ملاحظات محیطی ویژه ورزش
والیبال
تاریخچه
مشخصات کالبدی
ابعاد و اندازه ها
فضاهای جنبی
مشخصات فیزیکی
جانمایی و ارتباط فضایی
تماشاچیان و جایگاه آنان
بسکتبال
تاریخچه
مشخصات کالبدی
ابعاد و اندازه ها
مشخصات فیزیکی
پوشش کف
طرز روشن کردن یک زمین بسکتبال
هندبال
تاریخچه
ویژگیهای بازی هندبال
مشخصات کالبدی
فصل اول
شناخت موضوع
مقدمه:
وسعت گسترده دانش تا مرز بی نهایت است و بشر همواره در تکاپوی رسیدن به انتهای این مرز می باشد. موثر ترین شیوه برای هموار ساختن این مسیر ایجاد بستر مناسب آموزشی برای فراگیران و استفاده از خلاقیت آنها در ارتقای علوم و فنون متعدد است و آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تعلم عهده دار فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشدو اعتلای علوم و فرهنگ می باشد.تربیت بدنی و ورزش از جمله علوم مورد توجه برنامه ریزان آموزش و پرورش است که با حرکت و فعالیت بدنی فرصتهای مناسب جهت دستیابی به اهداف ترتیبی را فراهم می نماید.
امروزه بیماریهای تمدن با بیماریهای غرب یکی از آثار تغییراتی هستند که در زندگی روزمره نمایان است و مردم کشورهای پیشرفته بصورت گسترده و کشورهای در حال رشد به میزان کمتری با آنها دست به گریبان می باشند . مهمترین این بیماریها عبارتند از : بیماریهای قلب و عروق ، چربی خون ، نقرس ، سنگهایصفراوی ، دیابت ، سرطان و بیماریهای کبدی که عمدتاً با تغذیه ارتباط دارند.بیماریهای روانی و استرسنیز از جمله بیماریهایی هستند که بیشتر به شرایط زیست محیطی مربوط می شوند.
نزدیکی بشر با طبیعت مسئله ای کاملاً غریزی است چرا که انس با طبیعت سبب کاستن فشار عصبی می شود . این امر طی هزاران نسل در انسان اثر گذاشته و به همین علت زندگی در اغلب ساختمانهای شهری امروزه با طبیعت او موافق نیست و زیستن در داخل آنها به تدریج تولید ناراحتی های روانی می نماید.
ورزش به عنوان یک فعالیت همه گیر از دیرباز با زندگی انسان پیوند داشته است و از زمانهای قدیم بشر بدون اطلاع از قوانین ورزشهای نوین و امروزی به تعحرک در طبیعت می پرداخته است. ورزشهاییچون کوهنوردی ، اسکی ، شنا ، اسب سواری و …… به همین ترتیب ورزش توسط انسان با طبیعت پیوند خورده است .
فصل اول
۱-۱-تربیت بدنی و اهداف آن
هدف تربیت بدنی و ورزش نتایج مطلوب و مقاصدی است که از شرکت در برنامه های تربیت بدنی و ورزش حاصل می شود . اهداف به اهداف دراز مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود . غایت شدیداً با هدف ارتباط دارد و آن انتظاری است که هر فردی از مجموع زندگی خود دارد و نقش آن هماهنگ کننده و وحدت بخش اهداف در طول زندگی است.
پنج هدف عمده برای تربیت بدنی عبارتند از : تکامل جسمانی، روانی-حرکتی، شناختی، عاطفی و اخلاقی
هدف ۱-۱-۱
۱) تکامل جسمانی : ایجاد توان بدنی و افزایش آن از طریق فعالیتهای بدنی که موجب توسعه و تکامل سیستمهای ارگانیکی مختلف بدن می شود ، جزو هدف تکامل جسمانی است.
۲-۱-۱-
۲) هدف تکامل حرکتی : این هدف با بهبود آگاهی بدنی، انجام حرکت جسمانی موثر با هزینه انرژی کمتر و حرکت آمیخته با مهارت و حسی زیبایی شناسی و جذابیت در ارتباط است.
۳-۱-۱
۳) هدف تکامل شناختی: هوش و تفکر یکی از ضروریات اجرای صحیح فعالیتهای بدنی است. آگاهی بر بدن ، آگاهی محیطی ، آگاهی اجتماعیو سازگاری در اجرا، آگاهی بر قوانین و ….. جزء هدف شناختی محسوب می شوند.
۴-۱-۱
۴) هدف تکامل عاطفی : گسترش خصلتهای ورزشکاری ، عدالت ، وجدان گروهی و حسی زندگی جمعی ، تجربه لذت شیرین موفقیت ، احساس تعلق ، مورد تصدیق قرار گرفتن، خودباوری و عشق از مهمترین اهداف برنامه های ترتیب و ورزش است.
۵-۱-۱
۵) هدف تکامل اخلاقی :از مهمترین هدفهای تربیت بدنی ، تربیت انسانیت انسان هست یعنی راستی، شجاعت ، تواضع، قناعت ، سادگی ، عفت و …. از همه سجایای حمیده ای هستند که مورد توجه قرار می گیرند. اساساً هدف اصلی تطهیر نفس و پاکی درون و پیوستن به خدای تعالی است .
۲-۱- بررسی تربیت بدنی در تمدنهای مختلف:
۱-۲-۱
تعاریف تربیت بدنی وورزش در تمدنهای اولیه :سقراط اغلب در میدانهای ورزش بین جوانان گردش کرده و با آنان صحبت میکند و بدنهای ورزیده از نظر سقراط اهمیت خاصی داشته است وی زیباییهای عضلات را تمجید نموده است و مهمترین اصل در زندگی را سلامتی دانسته داست .
تحصیل مضرات در بر دارد . ورزشکار بی علم خطرناک و عالم غیر ورزشکار علیل ونحیف است.
۲-۲-۱
تعاریف تربیت بدنی و ورزش در قرون وسطی :در قرون وسطی کلیسای کاتولیک مقتدرترین نهاد اجتماعی کشورهای اروپایی بود و در طی این قرون تربیت بدنی را کسانی داشتند که در رشته الهیات تحصیل می کردندو این به ظاهر روحانیون با تمام قدرت سعی می کردندکه پرورش گجسم متروک شود. در این دوران انسان وجهت حرکت وی را منحرف نمودند با مذموم شمردن دنیا و بدن و تمایلات طبیعی آن باعش شد که تربیت بدنی و ورزش کمترین سهم را از دانش و علوم مختلف ببرد. بطور کلی از برنامه انسانها کنار بماند و آنان را تشویق به عزلت و دیرنشینی و پناه بردن به صومعه ها نمودند و دین و ورزش و تربیت بدنی جایگاه خاصی برای طبقات ثروتمند داشته وورزش و تفریح جزء لاینفکی از زندگی آنان را تشکیل می داده است. ورزشهای مفرحی چون شنا کردن – سرسره خوردن – اسب دوانی-تمرین با تیر و کمانکشتی گیری – مشت زنی – تنیس و فوتبال در بین آنها رواج داشته است.
۳-۲-۱
تعاریف تربیت بدنی و ورزش بعد از نوزایش غرب:در این دوره با خارج شدن قدرت از دست کلیسای منحرف عصر علم و علم پرستی آغاز شد.جهان بینی که در؟؟؟نوزایش بر جهان حاکم گردیده در تعیین سعادت و رستگاری صرفاً از علم استفاده می کند و نوع تربیت آن نیز تربیت علمی محض است بدین جهت در ساختن انسان کامل ناتوان است. تعریفی که از تربیت بدنی در این دوره می شودافزایش بازده نیروی بدنی و ایجاد مهارت مهمترین اصل و هدف تربیت بدنی وورزش عنوان شده است.
متأسفانه باید اذعان داشت ورزش و تربیت بدنی دوره نوزایش غیر دینی دارای مشخصات غیر انسانی است .
۴-۲-۱
تعاریف تربیت بدنی و ورزش در مکتب وحی: ملاکهای اسلامی حاکی از این است که تربیت بدنی و ورزش وسیله ای است که در تربیت انسانهای سالم و کامل نقش فعالی را ایفا می نماید . آن را راه گریختن از ناتوانی بالا بردن تحمل بدن برای بهتر زیستن و بهتر تحمل کردن راه انجام بهتر کارها علم نگهداری تعادل فیزیولوژیکی قسمتهای اداری بدن و تقویت قوای معنوی آن و ….
دانسته اند .
همچنین تربیت بدنی عبارتست از تربیت کل ابعاد وجودی انسان از لحاظ جسمانی ، فکری، اجتماعی،عاطفی، اخلاقیو ایمانی بر مبنای توانایی و استعداد و با واسطه قراردادن بدن و به عبارت دیگر تربیت بدنی نوعی تربیت است و بخشی از کل تربیت مکتبی است که جسم را واسطه قرار می دهد ولی غایت و هدف جسم نیست.
در نـهایت تـربیت بدنی به موفقیت تحصیلی، شناخت تندرستی و بیماری، مصرف معقول (شناختی) ، ایجادعزت نفس ، خود شگفتگی، تصدیق زیبایی ، سوق دادن زندگی به سوی اهداف ارزشمند ، لذت از تجارب غنی اجتماعی ، رواج خصایل پهلوانی و نوع دوستی ( عاطفی ) ، و کسب مهارتهای حرکتی و توسعه آنها و بهبود عملکرد فرد کمک می کند .
۳-۱ – ورزش:
ورزش از نظر لغوی اسم مصدر است به معنای ورزیدن و برزیدن مصدر آن یعنی کار کردن ، عمل کردن و کوشیدن پیاپی انجام دادن و ریاضت کشیدن است . معادل کلمه ورزش در زبان انگلیسی Sport است که به هر نوع فعالیت بدنی و بازی که منجر به انجام مسابقه و نمایش مهارت بین دو فرد یا دو گروه شود که ملزم به انجام تمرینات مداوم و فراگرفتن مهارت در یک حرکت یا رشته ورزشی گردد اطلاق می شود.به عبارت دیگر مجموعه فعالیتهایی که موجب ورزیده و زیبا کردن بدن و حرکات آدمی می شود . بدینوسیله جمال و زیبایی در وجود آدمی توسعه می یابد و او را به زیبای مطلق نزدیک می کند . ورزش مستلزم این سه شرط است :۱)به کارگیری مهارتهای جسمانی پیچیده و نیروی شدید جسمانی،۲)ورزش فعالیت جسمانی رسمی و سازمان یافته است ، ۳)ورزش مستلزم بر انگیختگی درونی و علاقه بیرونی است.
به عقیده کواکلی ورزش چنین تعریف می شود. ورزش عبارت است از یک فعالیت رقابتی نهادینه شده که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید و با استفاده از مهارتهای جسمانی پیچیده به وسیله شرکت کنندگانی است که توسط عوامل درونی و بیرونی تحریک می شوند . این تهریف با فعالیتهای ورزشی سازمان یافته در ارتباط است . در واقع ورزش یکی از اشکال فعالیت انسان است که ویژگی تاریخی دارد و چون در زمانهای مختلف توسعه اجتماعی ورزشهای مختلف بطور مثال : رقص ، شکار ، سوارکاری ، دویدن ، شمشیر بازی ، بازیهای توپی
۱-۳-۱-
رابطه بین فرهنگ و ورزش :
فرهنگ می تواند به عنوان اصطلاح جامعه برای همه ارزشهای دینی و مادی که بوسیله انسان در طول زندگی او ایجاد می شودتعریف شود.
از جنبه دیگر فرهنگ به سطح فعالیت برای مثال: فرهنگ رفتار، فرهنگ تولید، فرهنگ شیوه رهـبری، فـرهنگ سیاست ، فرهنگ روش زندگی ( خانه ، لباس ، غذا خوردن ، دارو خوردن ، الکل ،‌نیکوتین، انجام کارهای بد، هدایت، سطح فعالیت جسمانی وورزش ) اشاره می کند .

۲-۳-۱-
اجزای تربیت بدنی و فرهنگ ورزشها :
۱)تعداد مردمی که در ورزشها شرکت میکنند. ۲) تعداد و کیفیت تسهیلات ورزشها ۳)زمینه علمی یا ذهنی ورزشها
۳-۳-۱
طبقه بندیهای فعالیتهای ورزشی :
۱) تربیت بدنی تحصیلی ۲)ورزش برای همه ۳) تفریح۴)فعالیت جسمانی تطبیقی ۵)ورزش مدرسه ۶)ورزش رقابتی ۷) ورزش نخبه ها یا قهرمانی۸)ورزش برای جمعیت ناتوان ۹) ورزش برای جمعیت خاص
۴-۱ – بازی:
راستی بازی چیست ؟ چه تفاوتی میان بازی و کار وجود دارد ؟
بازی باید دارای مشخصات زیر باشد: ۱) بازی فعالیتی است که هدف خیالی دارد و از نظم و نسقی خیالی برخوردار است و از اندیشه خود متاثر می شود مانند بازی های کودکان ، بازی صورت تغییر شکل یافته مسائل واقعی است که فرد با توجه به علاقه خود آن را سازمان داده است.۲) بازی به طور آزادانه از طرف فرد انتخاب می شود . اگر گودکان به اجبار به بازی بپردازند یا حتی با ملایمت تحت فشار قرار گیرند ، این فعالیتها احتمالاُ بازی تلقی نخواهد شد.۳)بازی باید لذت بخش باشد. یعنی کودکان در خلال بازی باید لذت ببرند و الا آن را نمی توان بازی تلقی کرد.۴) بازی به طور ذاتی برانگیخته می شود ومقصودش در خودش است. صرفاً برای اجرای سالم خود بازی انجام می شود .
۱-۴-۱
بازی و کار:
در باره اینکه بازی و کار از یکدیگر متفاوت هستند ، اتفاق نظر وجود دارد . بین این دو تفاوت عمده و اساسی وجود دارد . اگر زمانی کار لذت بخش باشد ، ممکن است عامل برانگیختگی ، درونی نباشد، یا آن فعالیت انتخابی نباسشد . کار، گاهی اوقات مانند بازی به طور ازاد انتخاب می شود ، اما اختیار و آزادی از هر نوع کار، به ندرت در جامعه ما مقدور است . شخصی از کار لذت می برد اما افراد بسیاری هستند که از کار لذت نمی برند . عنصر خیالی بودن که ویژگی مهم بازی است معمولاً در کار حضور ندارد مگر در مورد بازیگران بالاخره کار و بازی در این ویژگیها اشتراک دارند : فرد باید به طور فعال عمل کند . اما در بعضی موارد شدت فعالیت تغییر می کنند.
۵-۱- تعریف مقایسه تمرین و مسابقه :
۱-۵-۱-
تمرین چیست؟ تمرین اصطلاحی از فرایند سیستماتیک با مدت طولانی برای بهبود کیفی ورزشکار با عملکرد بالاست . برنامه تمرینی شامل تمریناتی برای توسعه تواناییهای فیزیولوژیکی وروانشناختی ورزشکار است. تمرین توسط مربی طراحی، سازماندهی و رهبری می شود که وظیفه پیچیده ای است ، چونورزشکاران دارای خصوصیات فردی متفاوتی هستند .
۲-۵-۱-
اهداف تمرین:در طرحهای تمرین مشخص می شودو در جلسات تمرینی صورت خارجی به خود می گیرد.
اهداف اصلی در زیر مشخص شده است: ۱) رسیدن به وضعیت چند جانبه ۲) ساختن شالوده محکم که به طور قوی انجام آن در سنین اولیه شروع زندگی ورزشی پیشنهاد می شود .۳) تکمیل کردن تکنیک ورزش انتخاب شده ۴) بهبود تواناییهای جسمی ویژه ۵)یادگیری تاکتیکها ۶) ایجاد رابطه موثر بین مربی و ورزشکار ۷) بهبود تواناییهای روانشناختی ویژه ۸) نظارت بر حالات سلامتی ورزشکار و پیشگیری از صدمات ۹) توسعه دادن دانش ورزشکار در رابطه با تمرین
۳-۵-۱-
مسابقه چیست ؟ مسابقه می توانند به عنوان فعالیت ورزشکار تعریف شود که بوسیله قواعد پذیرفته شد. بین المللی و قوانین تعیین می شود . یک سطح بالای هیجان فیزیولوژیکی و اضطراب روانشناختی می تواند بطور کلی با وضعیت مسابقه افزایش یابد . در زمان خارج از فصل مسابقه هدف عمده ترین بهبود وجمع کردن قابلیتهای ورزشکار به منظور داشتن ظرفیت در به حرکت در آوردن آنها در زمان مسابقه است.
مطالعات مجموعه ورزشی جوانان ۶۰ص
قیمت : ۶۰۰۰ تومان